اخبار

خبر

قرارداد مشارکت در تولید در دولت گذشته چرا دیده نشد؟

سید حمید حسینی در گفتگو با خبرنگار شانا به یکی از تاکیدهای وزارت نفت درباره مدل جدید قراردادهای نفتی، اشاره کرد و گفت: تاکید بر داشتن و رعایت رتبه بندی های بالا برای شرکتهای در دنیا یک اصل است که همه کشورها آن را رعایت می کنند و با قرار دادن این شاخصهای جهانی دیگر حرف و حدیثی وجود ندارد. هم اکنون هم ٢٣ شرکتی که برای حضور در ايران اعلام آمادگی کرده اند این رتبه ها را دارند.

وی با بیان این که در قراردادهای جدید انعطاف بیشتری وجود دارد، گفت: منتقدانی که امروز در مورد این قراردادها صحبت می کنند چرا درباره قراردادهایی که در دولتهای نهم و دهم اجرایی شد این حساسیت را نداشتند؟ پرسش این است که مگر در دولت گذشته قراردادها برای حضور چند شرکت تغییر نکرد و به عنوان نمونه قرارداد بیع متقابل با چینی ها را حذف نکردند و امتیازها را به چینی ها ندادند ؟ مگر برای شرکت هندی در پروژه فرزاد بی، وزیر نفت وقت قرارداد مشارکت در تولید امضا نکرد؟ چرا منتقدان این قراردادها در مجلس شورای اسلامی و دیگر بخشها اعتراض و حساسیتی نداشتند تا جلو دولت را بگیرند؟

حسینی به یکی دیگر از اشکالات مطرح که گفته می شود شرکت خارجی چند سال پس از تولید، کارش را تمام می کند و می رود و میدان از تولید اولیه می افتد، اشاره کرد و گفت: در الگوی جدید قراردادهای نفتی شرکت خارجی ٢٠ تا ٢٥ سال مسئولیت داشته باشد، صیانت از مخزن را هم مدنظر قرار خواهد داد و این مدت دار بودن قراردادها اتفاق خوبی خواهد بود و می توان از این امکان حضور شرکتهای خارجی استفاده های دیگر هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی شرکت خارجی هم می تواند برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد و با همین شرایط ضمانت بیشتری را هم برای اجرای پروژه، صیانت از میدان و میزان برداشت از آن به وزارت نفت بدهد.

حسینی افزود: موضوع تغییرات در قراردادهای جدید آن قدر که مخالفان و منتقدان مطرح می کنند عجیب و غریب نیست و نسبت به قراردادهای بیع متقابلی که سالهای سال در دولتهای نهم و دهم اجرایی شده اصلاحات خوبی دارد.  

این فعال اقتصادی تاکید دارد که تاخیر در شرایط کنونی توجیه ندارد و افزود: شرایط دنیا و کشورمان و نیز تجهیزات روز این صنعت تغییرات اساسی داشته و باید مبنا را بر همین تغییرات و عقب نماندن از این روند بگذاریم.

وی به شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت: شرایط تحریمی که گذرانده ایم، شرایط هراس آوری بوده است که با تغییرات موجود اتفاقهای خوبی در حال رخ دادن است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره الگوی جدید قراردادی نفت اشاره کرد و گفت: ایرادهایی که این منتقدان مطرح می کنند با چند نکته اصلی که مورد تاکید رهبری بوده انطباق ندارد. مقام معظم رهبری در تاکیدات خود اعلام می کنند که «تا زمانی که در چارچوب منافع کشور، اصلاحات لازم در این قراردادها انجام نشود، بدون شک این قراردادها امضا نخواهد شد.» بر همین اساس ایشان تاکید دارند که این قراردادها با اولویت در میدانهای پر ریسک، مشترک و یا در دریای عمان و دریای خزر اجرایی شوند و همین مسائل در دستور کار قرار گرفته است. درعین حال مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در ارتباط با شرکتهای خارجی نباید یک نوع قرارداد را داشت و همین موضوع نیز به عنوان دغدغه ای اصولی در اولویت قرار دارد.  

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر