اخبار

خبر

چرخش ١٨٠ درجه ای عربستان در قبال قیمت نفت

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به چرخش ١٨٠ درجه ای عربستان در برابر کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت، پذیرش مستثنی شدن ایران را از کاهش تولید، سازش بزرگ ریاض ارزیابی کرد.

خاویر بلاس تحلیلگر ارشد بلومبرگ در مقاله ای با عنوان «سعودی ها بالا رفتن قیمت را به بازار آزاد نفت ترجیح دادند»، نوشت: عربستان به برنامه خود برای بازی با بازار آزاد نفت پایان داده است.

این تحلیلگر به کسری بودجه زیاد عربستان اشاره کرد و افزود: عربستان به تصمیم اخیر اوپک برای کاهش تولید نیاز مبرم داشت.

بلومبرگ به نقل از آمریتا سن، تحلیلگر بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس نوشت: عربستان خواهان بالا رفتن قیمت نفت است.

این مقاله ادامه داد: افزایش قیمت ها نتایج گسترده ای خواهد داشت، از جمله اینکه شرکت هایی مثل اکسون‌موبیل دوباره به بازار نفت برمی‌گردند و منابع مالی برخی اعضای اوپک مثل ونزوئلا تقویت می‌شود.

بلومبرگ افزود: اکنون روسیه و دیگر کشورهای نفتی مستقل باید تصمیم بگیرند که از عربستان پیروی کنند یا خیر.

این رسانه غربی درباره دیگر آثار کاهش تولید اوپک نوشت: تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا که اوپک امیدوار بود ورشکست شوند قیمت های بالاتری را برای استخراج چاه های جدید خواهند خواست و مصرف کنندگان بنزین در آمریکا مجبور خواهند شد هزینه بیشتری را برای خرید بنزین بپردازند.

بلومبرگ به چرخش ١٨٠ درجه ای عربستان اشاره کرد و یادآور شد: علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان چند ماه پیش اعلام کرده بود که پایین آمدن قیمت ها تا ٢٠ دلار اهمیتی ندارد و اکنون خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی می گوید لازم است قیمت ها به منظور تشویق سرمایه گذاری افزایش یابد.

این تحلیل می‌افزاید: در سال ٢٠١٤ که عربستان سیاست افزایش تولید را دنبال می کرد، ریاض این ارزیابی را داشت که اگر تولید را کاهش دهد قیمت ها به اندازه کافی افزایش نخواهند یافت، اما اکنون موضوع فرق می کند.

بلاس یادآور شد: اوضاع در دو سال گذشته بر اساس خواست عربستان پیش نرفت و ریاض ١٥٠ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از دست داد. پیمانکاران دولتی از دولت سعودی طلبکار هستند و این پادشاهی یارانه پرداختی به خدمات عمومی را به شدت کاهش داده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، عربستان با کسری بودجه ای معادل ١٣,٥ نیم درصد تولید ناخالص داخلی خود روبروست. از جهت رشد اقتصادی، در حالی رشد اقتصادی عربستان امسال به حدود یک درصد کاهش می یابد که در مقابل، رشد اقتصادی ایران شتاب گرفته است و و امسال رشد چهار درصدی خواهد داشت.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر