اخبار

خبر

عملیات شکافت اسیدی در میدان نفتی آذر اجرا شد

به گزارش خبرنگار شانا، میدان نفتی آذر از پرچالش‌ترین میدانهای ایران از نظر حفاری است، به نحوی که می‌توان توالی لایه‌های پرفشار و کم فشار، تعدد لوله‌های جداری و آستری استفاده شده و گاه اندازه های غیراستاندارد را از جمله چالشهای حفاری در این میدان یاد کرد. 

نیاز به عملیات شکافت هیدرولیکی از دیگر مشکلات حفاری در میدان آذر به شمار می رود که برای حل این مشکل نیز از عملیات شکافت اسیدی، یکی از روشهای متداول و موثر افزایش تولید (IOR (Improved Oil Recovery در میدانهای نفت و گاز، استفاده شد. 

عملیات شکافت اسیدی هم اکنون لایه سروک پایینی چاه شماره ١١ میدان نفتی آذر، با تلاش متخصصان شرکت خدمات مهندسی نفت کیش (KPE) که از شرکتهای گروه مهندسی و ساختمان صنایع نفت است، با موفقیت انجام شد.   

به این ترتیب متخصصان ایرانی با همکاری شرکتهای مشاور در این زمینه، پس از مطالعه دقیق ژئومکانیک، مهندسی دقیق تکمیل چاهها، ساخت اقلام و آزمایشهای مربوط به آن و مستقر کردن دکل حفاری در محل چاه، توانستند عملیات راندن آستری ٥” و اقلام تکمیل چاه و رشته تکمیلی و تست فشار را انجام دهند. 

مطالعات ابتدایی و آزمایشات عملیات شکافت پیچیده اسیدی چاه مذکور در سال ٢٠٠٥ از سوی یکی از شرکتهای بزرگ بین المللی پیشنهاد شده بود و اجرایی شدن آن چندین سال به طول انجامید که در نهایت پس از بررسی تمام جوانب و رفع همه کمبودها طی ماه گذشته، از سوی تیم مهندسی و طراحی گروه اویک با موفقیت انجام شد که این موضوع افزایش خیره کننده تولید در این لایه را به همراه دارد.

به گزارش شرکت اویک، عملیات شکافت اسیدی لایه سروک پایینی چاه شماره ١١ آذر، جلوه گر ارتقای توان داخلی کشور در افزایش چشم افسای تولید در چاه است که حاصل آن؛ بومی سازی، ارتقای دانش فنی و افزایش تولید از چاههاست.

براساس این گزارش، شرکت خدمات مهندسی نفت کیش براساس قرارداد با شرکت سروک آذر متعهد شده است تا پنج حلقه از چاههای حفاری شده میدان نفتی آذر را تکمیل کند و عملیات شکافت اسیدی و آزمایشهای چاهها را در لایه های سروک پایینی و بالائی به پایان برساند.

به گزارش شانا، میدان نفتی آذر با ٢,٥ میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میدانهای هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق ( در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران واقع شده است. عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی از ویژگیهای این میدان است که عملیات حفاری را بسیار پیچیده کرده و طولانی می‌کند.

آزمایش تولید از نخستین چاه این میدان نفتی مشترک شامگاه سه شنبه ( ١٢ اسفندماه ٩٣) در چاه شماره ٦ با موفقیت انجام شد.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر