اخبار

خبر

درآمدزایی ١,٣ میلیارد دلاری از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی

به گزارش شانا، حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت: این پروژه از محل برداشت از بخش مخزنی خود در میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون ١,٣٠٥ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی داشته است که این میزان حدود یک چهارم مجموع سرمایه‌گذاریهای انجام شده در این طرح گازی ملی است. 

وی تصریح کرد:‌ مرحله نخست تولید از پروژه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از دیماه سال ١٣٩٣ با بهره‌برداری از ٢٢ حلقه چاه تولید گاز، ٢ سکوی دریایی اصلی، ٢ خط لوله زیر دریایی ٣٢ اینچ و چهار ردیف عملیاتی پالایشگاهی برای شیرین سازی گاز راه‌اندازی شده است.

بویری عنوان کرد: از آغاز دوره بهره برداری از ردیفهای تصفیه گاز در پالایشگاه این پروژه تاکنون هشت میلیارد متر مکعب گاز شیرین سازی شده، ٤ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه میعانات گازی (CONDENSATE) در قالب ارسال ٢١ محموله صادراتی، ٩٥ هزار تن اتان و ١٤٨ هزار تن بوتان و پروپان مایع تولید شده است که از نظر ارزش اقتصادی به میزانی فراتر از ١,٣ میلیارد دلار برای اقتصاد ملی تولید درآمد داشته است. 

مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی افزود: مطابق برنامه ریزیهای انجام شده، ٢ ردیف باقیمانده پالایشگاهی این فازها نیز طی نیمه دوم امسال با بهره‌برداری از سکوهای اقماری این طرح در حوزه فراساحل در مدار تولید قرار می گیرد که با عملیاتی شدن تولید ٢٨ میلیون متر مکعبی گاز از ذخایر و چاههای این بخش، به میزانی فراتر از٤٠ درصد به مجموع ارزش اقتصادی و تجاری تولید روزانه محصولات این پروژه افزوده خواهد شد. 

بویری با اشاره به مصارف تولیدات این فاز گفت: همه گاز تولیدی شیرین سازی شده فازهای ١٧ و ١٨ به میزان ٨ میلیارد متر مکعب تاکنون ( طی ١٨ ماه گذشته) به شبکه سراسری مصرف کشور تزریق و ارسال شده و میعانات گازی آن نیز به مقاصد صادراتی اختصاص یافته است

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر