اخبار

خبر

پیش بینی بی ثباتی احتمالی در بازار نفت

اوپک با خوشبینی، خطر احتمالی افزایش تولید نفت ایران را برای قیمت نفت، نادیده می گیرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، روند افزایشی قیمت نفت ممکن است با توجه افزایش سریع تر از انتظار تولید ایران و ایجاد مازاد عرضه، مدت زیادی طول نکشد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» در نشست هفته پیش (پنجشنبه ١٣ خرداد) خود به سیاست تولید نامحدود پایبند باقی ماند که علیه تعیین سقف تازه تولید بود.

این در حالی بود که روند افزایشی قیمت نفت، خوشبینی را در میان اعضای این سازمان در باره بهبود بازار نفت، ایجاد کرد.

تولید نفت ایران اکنون به بالاترین میزان از سال ٢٠١١ به این سو رسیده که بسیار سریع تر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در باره دستیابی این کشور به سطح تولید پیش از اعمال تحریم های غرب است.

در این میان کاهش تولید از نیجریه تا کانادا که افزایش عرضه ناشی از بازگشت ایران به بازار را جبران کرد، آینده مورد انتظار برخی برای بازار نفت، معکوس شد.

به گفته تحلیلگران کامرز بانک و بارکلیز، افزایش مجدد احتمالی تولید در نقاط دیگر جهان، خطر اعمال فشار دوباره بر قیمت ها را ایجاد می کند.

کاهش برنامه ریزی نشده عرضه برخی کشورها و افزایش تقاضا از هند تا چین، قیمت برنت نفت شاخص جهانی را با ٨٠ درصد افزایش نسبت به هنگام سقوط در ژانویه که به پایین ترین سطح از سال ٢٠٠٣ به این سو رسید، بالابرد.

به گفته میسوین ماهش تحلیلگر بازار نفت در بارکلیز لندن، احتمال تکرار کاهش برنامه ریزی نشده تولید و  ضعف هایی در تقاضا سه ماهه سوم سال وجود دارد. ما به علت برخی کاهش های برنامه ریزی نشده تولید و برخی مشکلات عمده دیگر، آینده نامطمئنی را برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی (٢٠١٦) پیش بینی می کنیم.

ایران که پیش از تشدید تحریم های غرب در سال ٢٠١٢، دومین تولید کننده بزرگ اوپک بود، از هنگام لغو تحریم ها در ژانویه، تولید خود را با ٢٢ درصد افزایش به ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز رسانده است.

گروه گولدمن ساچز ماه گذشته (مه) اعلان کرد: بازار به علت اختلال های برنامه ریزی نشده در تولید و تقاضای پایدار که موجب قطع ناگهانی مازاد عرضه شده است، زودتر از زمان مورد انتظار دچار کسری می شود.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر