اخبار

خبر

فراخوان ارزیابی شرکتهای پیمانکار صنعت نفت اعلام می شود

به گزارش اويل نيوز، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای شکل گیری و ساماندهی شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) در کشور، از انتشار فراخوان ارزیابی شرکتهای مستعد در این زمینه در روزهای آینده خبر داد.
محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: طی روزهای آینده، فراخوان ارزیابی شرکتهای مستعد برای فعالیت در قالب E&P منتشر و نخستین گام در مسیر شکل گیری شرکتهای اکتشاف و تولید برداشته می شود.

وی با اشاره به الزام مشارکت شرکتهای خارجی با شرکتهای ایرانی در اجرای قراردادهای جدید نفتی، تاکید کرد: به این منظور وزارت نفت در صدد است برای آماده سازی فهرست شرکتهای ایرانی، شرکتهایی را که از توان بالقوه برای ورود به کسب و کار E&P برخوردارند، با برنامه ای مدون شناسایی کند.

سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت یادآور شد: این ارزیابی در سه سطح غربالگری (تهیه فهرست بلند)، پیش ارزیابی و ارزیابی انجام می شود.

به گفته مقدم، حسب شیوه نامه نحوه تعیین صلاحیت شرکتهای اکتشاف و تولید که از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است، شرکتهای E&P، عملکردی متفاوت با شرکتهای OSC و EPC داشته و هیچ ورود مستقیمی در خدمات EPC و یا ساخت کالاها یا ارائه خدمات OSC مانند حفاری ندارند؛ این گونه شرکتها به طور عموم وظایف و مسئولیتهای سرمایه گذاری، طراحی و مدیریت عملیات اکتشافی، مهندسی مخزن، ارائه MDP، مدیریت پروژه، تامین مالی و بهره برداری از تاسیسات بالادستی نفتی را بر عهده می گیرند و برای عملیات مورد نیاز خود در این مسیر، از ظرفیتهای شرکتهای خدمات نفتی (OSC)، پیمانکاران EPC و یا سازندگان تجهیزات حسب مورد استفاده می کنند.

وی گفت: به این ترتیب، شرکتهای ایرانی داوطلب برای فعالیت در قالب شرکت اکتشاف و تولید که هم اکنون در بخشی از زنجیره فعالیتهای OSC یا EPC فعالیت می کنند، باید در مدت زمانی ویژه ای که تعیین و اعلام می شود، تصدی اینگونه فعالیتها را واگذار کنند.

مقدم با اشاره به اعلام فراخوان شرکتهای E&P در روزهای آتی، ادامه داد: شرکتهایی که در مهلت تعیین شده در فراخوان، نسبت به تکمیل پرسشنامه ها و ارائه مدارک خود اقدام کنند، در فهرست اولیه قرار می گیرند؛ اما فرایند پذیرش پایان نمی یابد و در صورتی که پس از مهلت تعیین شده در فراخوان نیز، شرکتی خواهان معرفی و ارزیابی باشد، می تواند در این زمینه اقدام کند و وزارت نفت شرکتهایی از این دست را در فهرستهای بعدی خود مدنظر قرار می دهد.

به گزارش شانا، تهیه فهرست پیمانکاران ذیصلاح در رشته های تخصصی صنعت نفت، پیشتر در قالب جزء ٩ بند پ ماده سه قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت پیش بینی شده بود که این وظیفه بر اساس مصوبه شورای معاونان وزارت نفت و ابلاغ وزیر به معاونت مهندسی وزارتخانه تفویض شد؛ از سوی دیگر، جزء الف ماده ٤ مصوبه مورخ ١١ آبان ماه امسال هیئت وزیران نیز در خصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادست صنعت نفت (IPC) بر حضور شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی در کنار شرکتهای معتبر خارجی برای حضور در فرایند اجرای قرارداد و انتقال دانش فنی و مهارتهای مدیریتی و مهندسی مخزن تاکید دارد.

به این ترتیب، ارزیابی صلاحیت شرکتهای پیمانکار داخلی متقاضی مشارکت با شرکتهای بین المللی با جدیت بیشتر و به شکل منسجم تری در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است با سازوکاری مدون، شرکتهای داخلی که توان بالقوه ای برای تبدیل شدن به شرکت اکتشاف و تولید دارند شناسایی شوند تا فهرست شرکتهای ایرانی برای مشارکت با شرکتهای خارجی به منظور اجرای طرحها و پروژه هایی که در کنفرانس تهران معرفی شده است، آماده شود.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر