اخبار

خبر

معاون امور بین‌الملل وزارت نفت: در چند ماه آینده از ٢٥ قرارداد نفتی جدید رونمایی می شود

زمانی‌نیا درخصوص قراردادهای نفتی ابراز امیدواری می‌کند و وعده می‌دهد که در چند ماه آینده از حدود ٢٥ قرارداد جدید رونمایی خواهد شد. به  گزارش اويل نيوز، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت از عملکرد صنعت نفت در پسابرجام می‌گوید. وی تقریبا تمام تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را در حوزه نفت تمام‌شده می‌داند و معتقد است ایران توانسته با به‌کارگیری برخی ابتکارها، صادرات نفت را به‌صورت «پایدار» افزایش دهد. زمانی‌نیا درخصوص قراردادهای نفتی نیز ابراز امیدواری می‌کند و وعده می‌دهد که در چند ماه آینده از حدود ٢٥ قرارداد جدید رونمایی خواهد شد. 
«قدرت انتخاب» ایران به علت تعدد تقاضاها برای مشارکت با کشورمان، مهم‌ترین ویژگی است که مناسب بودن قراردادهای نفتی با خارجی‌ها را تضمین می‌کند. وی در پایان ضمن تایید سنگ‌اندازی عربستان در مسیر توسعه اقتصادی کشورمان، بر «تضعیف» اهرم‌های فشار سعودی‌ها برای مقابله با ایران تاکید می‌کند.
به گزارش دنیای اقتصاد،  نزدیک به چهار ماه از لغو تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران می‌گذرد، در این مدت صنعت نفت بیش از هر بخش دیگری در صنعت و اقتصاد کشور توانسته علائم و نشانه‌های رفع تحریم‌ها را بازتاب دهد. از افزایش صادرات و رسیدن آن نزدیک به سطح قبل از تحریم‌ها تا رفع تحریم‌های بیمه نفتکش‌ها و ملاقات‌های گاه‌و‌بیگاه علاقه‌ مندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت همگی وامدار برجام و رفع تحریم‌ها هستند.

در این بین هرچند که سرعت ایران در بازگشت به بازار نفت و بازگیری سهم از دست رفته‌اش در دوران تحریم‌ها تعجب همه کارشناسان نفتی را به دنبال داشته است اما برخی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی هر‌از‌چند‌گاهی اخباری خلاف آنچه تا‌کنون رخ داده است منتشر می‌کنند، خارجی‌ها بعضا مشکلات به جا مانده از تحریم‌ها را بزرگنمایی کرده و با استدلال‌های متفاوتی رشد صادرات نفت ایران را مقطعی نشان می‌دهند، برخی رسانه‎های داخلی‌ نیز حضور علاقه مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران را نمایشی می‌دانند و حتی گاه با خام‌فروشی خواندن افزایش صادرات نفت کشور سعی در کوچک نشان دادن دستاوردهای وزارت نفت دارند.
«دنیای اقتصاد» برای بررسی هر چه بیشتر آثار رفع تحریم‌ها در صنعت نفت سراغ معاون امور بین‌الملل وزیر نفت رفته و شرایط این روزهای نفت و تحریم‌های نفتی را از وی جویا شده است. امیرحسین زمانی‌نیا که ید طولایی در همکاری با وزارت خارجه ایران دارد و پیش از اینکه به وزارت نفت کوچ کند، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده، بیش از هر کسی در بدنه نفت از روند اعمال تحریم‌ها و رفع آنها آگاه است.

وقتی در ابتدای مصاحبه به زمانی‌نیا گفتیم که از تحریم‌های نفتی سوالات را شروع می‌کنیم با خنده گفت: «کدام تحریم‌ها؟!» این جمله به تنهایی کافی بود که از همان ابتدا به ما نشان دهد رو به روی مردی نشسته‌ایم که تحریم‌ها را تمام شده می‌داند و تمام قد مدافع برجام است. گفت‌وگوی ما با زمانی نیا را می‌توان در سه موضوع کلی خلاصه کرد، ابتدا روند افزایش صادرات و مشکلات پیرامون آن، دوم روند جذب سرمایه و برخی زوایای قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC و سوم مشکلات نفتی ایران در برخورد با عربستان و حواشی آن.

زمانی نیا سرعت بازگشت ایران به بازار نفت را مرهون خلاقیت و پشتکار امور بین‌الملل شرکت ملی نفت می‌داند، اما می‌گوید از این پس دیگر نفت بیشتری برای افزایش صادرات نداریم؛ چراکه بخشی از صنعت نفت به دلیل تحریم‌ها آسیب دیده است. وی همچنین از صف طولانی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران می‌گوید به‌طوری‌که گاهی وزرای کشورهای خارجی به جای ملاقات با وزیر نفت مجبور به دیدار با معاون امور بین‌الملل وی می‌شوند. به باور این دیپلمات نفتی، تنها مانع برای حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در ایران مشکلات به جا مانده از تحریم‌های بانکی است، در واقع به گفته وی تحریم‌های بانکی به کل رفع شده و اما بانک‌های بین‌المللی از جریمه‌های هنگفت زمان تحریم‌ها ترسیده‌اند و به جا ماندن تحریم‌های غیرهسته‌ای برخی اشخاص و موسسات نگرانی اصلی بانک‌های خارجی است.

با این حال زمانی‌نیا می‌گوید: «تنها سه یا چهار ماه صبر کنید تا اخبار بسیار خوشی از صنعت نفت بشنوید.» معاون امور بین‌الملل نفت در بخش پایانی گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از غضب عربستان به دلیل رفع تحریم‌های ایران می‌گوید، با این حال معتقد است که سنگ اندازی اعراب ناپایدار و ناموفق خواهد بود.
اجازه بدهید سوال‌ها را از مساله تحریم‌ها و رفع آنها آغاز کنم، یکی از این تحریم‌ها مربوط به خرید نفت از ایران بود، آیا در حال حاضر این تحریم‌ها به‌طور کامل رفع شده است؟

تحریم صنعت نفت ایران پس از اشغال لانه جاسوسی آغاز شد. یکی از اولین تحریم‌های آمریکا علیه ایران که تاکنون نیز ادامه دارد، صنعت نفت را نشانه رفت تا سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران را محدود کند. تحریم‌ها نه فقط بخش خرید نفت ایران، بلکه تمام بخش‌ها سرمایه‌گذاری، همکاری‌های علمی، همکاری‌های فنی، ورود تکنولوژی‌های جدید، تجهیزات و مواردی از این دست را شامل می‌شود. اما تفاوت تحریم‌هایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر اعمال شد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کرد، این بود که تمام کشورها به اجرای آن ملزم شدند.

طی این جریان آمریکا از خریداران نفت ایران خواست که مقدار خرید خود را از ایران کم کنند تا به مرور به صفر برسد، اما آمریکا به شش کشور ژاپن، هند، چین، کره‌جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی زمان داد تا خرید نفت از ایران را در هر ماه ۱۰ درصد کاهش دهند. آفریقای جنوبی و ترکیه خرید خود را کلا قطع کردند و چهار کشور باقی مانده به مرور خرید نفت از ایران را تا زمان توافق اول ژنو کاهش دادند. در واقع اگر این توافق انجام نمی‌شد، طبق زمان‌بندی طراحی شده، شش ماه بعد از تاریخ توافق اولیه، فروش نفت ایران به صفر می‌رسید، اما با انجام این توافق فروش نفت ما در سطح یک میلیون بشکه در روز فریز شد. این رقم تا نهایی شدن برجام نیز باقی ماند اما به محض توافق بر سر برجام، این تحریم از میان برداشته و خرید نفت ایران بدون هیچ‌مانعی عملیاتی شد. حالا که نزدیک به چهار ماه از اجرای برجام می‌گذرد صادرات نفت دو برابر شده است و ما دیگر مازادی برای عرضه به بازارهای جدید نداریم، زیرا متاسفانه صدماتی که در دوران تحریم‌های یکجانبه به صنعت نفت ایران تحمیل شد، سطح تولید را به میزان زیادی کاهش داد. البته ما امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری‌های جدید سطح تولید به سرعت افزایش پیدا کند. بنابراین بعد از اجرای برجام تمام تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران از بین رفت و تیم بازاریابی شرکت ملی نفت نیز در این مدت با وجود تمام چالش‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و فروش را نسبت به قبل به بیش از دو برابر رسانده‌اند.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر