اخبار

خبر

شرکتهای ایرانی در پایانه نفتی جاسک سرمایه گذاری می کنند

محمدکاظم نیکنام با بیان این مطلب به خبرنگار شانا گفت: شرکتهای ایرانی در صورت حضور برای سرمایه گذاری در پایانه نفتی جاسک قرار است این طرح را با مشارکت شرکتهای خارجی به ثمر برسانند.

ایجاد پایانه جاسک، در جریان سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد؛احداث یک خط لوله ٢٢٠٠ کیلومتری و ساخت مخازن ذخیره سازی به ظرفیت ٢٠ میلیون بشکه، از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

نیکنام با اعلام این که اکنون برای احداث این پایانه در مرحله انتخاب سرمایه گذار هستیم، در این مورد خاطرنشان کرد: عزم دولت برای اجرای این طرح جدی است و هدفگذاری ما تسریع بخشیدن به روند آن است.

جاسک در ٤٠٠ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است و طبق اعلام عضو اصلی هیئت مدیره شرکت پایانه های نفتی زمینی به مساحت حدود پنج هزار و ٧١٨ هکتاری برای احداث پایانه نفتی جاسک درنظرگرفته شده است.

نیکنام با بیان این که تامین منابع مالی برای احداث، بهره برداری و در نهایت انتقال نفت خام به مقاصد تعیین شده، انجام می شود درباره جزئیات این سرمایه گذاری اظهار کرد: ٧٥درصد سرمایه گذاریها در بخش احداث خط لوله و ٢٥ درصد برای احداث پایانه (مخازن، خطوط بین جریانی مخازن، سیستمهای آب آتش نشانی و ایمنی)، پایانه دریایی، سیستمهای اندازه گیری وتاسیسات پمپاژ انجام خواهد شد.

وی با اشاره به احداث خط لوله هزار تا ١٠٥٠ کیلومتری گفت: مسیر این خط لوله از مناطق نفتخیز جنوب تا پایانه جاسک خواهد بود و خوراک موردنیاز برای پایانه جاسک را قرار است از مبادی نفتخیز تولیدی جنوب تامین کند.

مطابق هدفگذاری صورت گرفته با احداث و بهره برداری از پایانه جاسک، این نقطه به بزرگترین پایانه صادراتی کشور بدل خواهد شد.

عضو اصلی هیئت مدیره شرکت پایانه های نفتی ایران در مورد مطالعات پایه برای احداث پایانه جاسک، از بازنگری در آن خبر داد و گفت: قرار است طراحی نهایی از سوی شرکتهای خارجی صحه گذاری شود.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر