اخبار

خبر

واردات رانتی لوله‌های نفتی کارخانه داخلی را به مرز تعطیلی کشاند

به گزارش اویل نیوز؛ هادی قوامی در مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای حل مشکل رکود و بیکاری، اظهار کرد: یک رکود ساختاری داریم که حل آن، زمان بر است و در کوتاه مدت نمی‌توان آن را حل کرد.

وی افزود: رکودی که مربوط به شرایط اقتصاد کلان کشور است در گذشته با تزریق اندک تورم و ایجاد رونق، حل می‌شد؛ اما سیاست‌های ضد تورمی که دولت یازدهم دارد، خروج از رکود را کُند و سخت کرده است.

عضو کیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم گفت: البته دولت تدابیری برای خروج از رکود، مانند پرداخت تسهیلات به بنگاه‎های دارای مشکل نقدینگی، اتخاذ کرده و می‌خواهد7500میلیارد تومان تسهیلات بدهد، اما چگونگی اعطای آن و اینکه چه میزان منجر به خروج از رکود می‌شود، جای سوال دارد.

قوامی ادامه داد: دولت باید در کوتاه مدت اقدامات و تدابیری اتخاذ کند تا در بازار حرکتی ایجاد شود؛ مثلا امروز سیمان که در کارخانه‌ها انبار شده و مشکل فروش آن وجود دارد؛ اگر دولت بتواند از ظرفیت‌های موجود استفاده و محصول را تا بندر به صورت رایگان حل کند، آن زمان می‌توان محصول دپو شده در کارخانجات را صادر کرد و این به خروج از رکود کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با تدابیری مانند ارائه مشوق‌هایی مثل حمل رایگان تولیدات کارخانه‌هایی که مشکل فروش  دارند و در رکود به سر می‌‎برند، می‌توان اقدام کرد، بیان داشت: دولت باید از ظرفیت موجود استفاده کرده و به بنگاه‌ها، صنایع و معادن کمک کند.

عضو کیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: دولت نیاز به برخی کالا‌ها را داخل کشور دارد، که متاسفانه اکنون این موارد را از خارج و با واردات تامین می‌کند در حالی که همان کالا در کشور تولید می‌شود و این واردات باعث ایجاد مشکل برای تولید کننده ایرانی شده است.

قوامی تصریح کرد: مثلا اکنون تنها کارخانه تولید کننده لوله‌های بدون درز برای صنایع نفت و گاز در کشور با 10درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و توان تولید 60هزار تن لوله برای مجموعه نفت را دارد، اما متاسفانه  به دلیل رانتی که در واردات وجود دارد، لوله‌های بدون درز برای بخش نفت و گاز از خارج وارد می‌شود.

به اعتقاد وی، با تصمیمات مدیریتی در کوتاه مدت می‌توان مشکل برخی صنایع را حل کرد؛ البته به شرطی که واقعاً دولت و مدیران دولتی بخواهند و به خود تکان شدیدی بدهند. با انجام اقدامات مدیریتی می‌توان برای خروج از رکود اقدام کرد.

تازه ها و رویدادها

کانال تلگرام پیشرو واشر